کد مطلب:89708 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:388

خطبه های علی











از امیرالمومنین خطبه ها و كلمات زیادی در كتب تاریخی و ادبی و اخبار و آثار روایت شده است، علی علیه السلام این خطبه ها را در منابر مدینه و بصره و كوفه ایراد كرده اند، و بعضی از آنها را در میدان جنگ برای لشگریانش ایراد فرموده اند.

خطبه های علی علیه السلام در موضوعات مختلف وارد شده پاره ای در توحید و خداشناسی و صفات پروردگار است، مردم مسلمان را با خداوند متعال و صفات او آشنا كرده و در حقیقت علم خداشناسی را مردم از علی آموختند.

[صفحه 9]

تعدادی از خطبه ها درباره ی پیامبران و سفیران الهی القاء شده، امیرالمومنین علیه السلام در این خطبه ها از فداكاری و مجاهدت انبیاء علیهم السلام سخن گفته و از زحمات رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم گفتگو كرده اند.

پاره ای از خطب درباره ی فضائل اخلاقی و آداب اجتماعی و فردی مسلمانان ایراد شده، و در این گونه خطبه ها مردم را با آداب شریعت و احكام و مقررات دینی آشنا كرده، و راه سعادت و كامیابی را برای مردم باز می كنند.

دسته ای از خطب درباره ی جهاد با كفار و منافقان ایراد شده، علی علیه السلام در این گونه خطبه ها كه تعداد آنها فراوان است. شیعیان خود را به جهاد با منافقان دعوت می كند، و می فرماید:

جهاد یكی از درهائی است كه آدمیان را به خداوند می رساند.

از علی علیه السلام نامه ها و فرمان هائی نیز رسیده كه برای حاكمان و والیان خود نوشته، و در این فرمان ها بهترین دستورالعمل ها را در امور دین و دنیا صادر فرمود كه می تواند در همه زمانها و مكان ها سرمشق مسلمانان و جامعه بشریت باشد.



صفحه 9.